Thursday, August 25, 2011

Melahirkan anak dalam air?




Water births are a simple option for low-risk mothers with uncomplicated pregnancies.

Melahirkan anak dalam air sesuatu yang agak baru tak baru di negara kita. Kelahiran pertama melalui proses itu berlaku di Pulau Pinang pada 14 Februari tahun lepas. Kelahiran secara normal ini mungkin agak asing di Malaysia, namun ia bukan sesuatu yang baru di negara luar. Aku agak terkejut dan teruja bila membaca artikel ini di New Straits Times pagi tadi. Topik memang menarik dan ya! aku jakun bila membacanya. Kelahiran pertama di dalam air pada 24 jun lepas di Hospital Pantai Kuala Lumpur. Banyak kelebihan apabila melahirkan anak melalui proses ini berbanding proses normal ataupun pembedahan terutamanya. Ia menjadi pilhan ramai di luar negara kerana ia lebih tenang, kurang contractions, mudah dan kurang sakit.

Maka, kini Hospital Pantai Kuala Lumpur telah menyediakan proses itu, namun awas, bukan semua orang boleh bersalin dalam air sewenang-wenangnya kerana banyak syarat yang harus melayakkan seseorang individu itu bersalin dengan cara tersebut.

Mari kita baca artikel ini serba sedikit

"The water birth method is where a mother is immersed in warm water (equivalent to normal body temperature of between 35°C and 37°C) for some part or the entire part of her labour and delivery.

“Initially, when I became pregnant, I was terrified about delivery after I heard negative experiences from other women about the birthing process being extremely painful, humiliating and there being loss of control.

“Then I decided to research childbirth and discovered water births.

“The experience was described positively as being empowering with manageable pain and no loss of control for the mother.”

“I still feel contractions and pain but the process is bearable. The water birth experience is gentle and empowering for the mother.

“Where a pregnant mother finds it cumbersome to move about because of her size, she can move about easily into any position in water because of its buoyancy.”

Kelebihan-kelebihan yang lain

Apart from greater comfort and mobility, another advantage about water births is that not only do they reduce the need for drugs and intervention, they also promote relaxation and give the mother more control.

The mother has her own private, protected space which encourages an easier birth and a gentler welcome for the baby.

Other benefits are that a water birth speeds up labour, reduces high blood pressure caused by distress, perineal trauma and eliminates episiotomies.

Therefore, water births are only suitable for mothers with healthy, normal, low risk pregnancies.

Tidak disarankan :

● if the baby is in a breech position

● in the case of shoulder dystocia (when one shoulder is preventing the baby from birthing)

● the baby has an irregular heartbeat

● in cases of multiple births or IVF babies

Mothers who have undergone C-sections, have high blood pressure or other complications are also excluded.

TETAPI!

Before you proceed...

1. Why choose water?
Appropriately heated water helps to ease the transition from the birth canal to the outside world because the warm liquid resembles the familiar intrauterine environment and softens lights, colours and sounds.
For the mother there are many benefits, most importantly pain relief. Water has the ability to soften contractions, allowing the mother to relax.

2. Discuss your plan to have a water birth with your obstetrician and gynaecologist to ensure that you are a suitable candidate and that he fully supports your decision.
If you have a normal, healthy low-risk pregnancy, there is a good chance you will be allowed to use this delivery option.

3. Visit the labour ward and discuss the option with the nurses there.
The birthing pool takes between two to three hours to prepare because it is an inflatable pool and therefore needs to be inflated as well as filled with water.
When you arrive at the labour ward you will need to be monitored for 30 minutes before you can enter the water.

4. The best time to enter the pool is when contractions are strongly established. Some recommend waiting until you are at least 5cm dilated.

5. The baby is monitored during a water birth and labour.
Water should be monitored at a temperature that is comfortable for the mother, usually between 35°C and 38°C.http://www.blogger.com/img/blank.gif

6. How long will the baby stay underwater?
Many people feel comfortable with the time that it takes to reach down and pick the baby up. Any longer than that is not necessary.

7. At the third stage of labour, you will be asked to leave the pool to deliver the placenta on the bed due to the difficulty in judging blood loss in the water.

Sumber: Pantai Hospital KL and Ibu Family Resource Group

[SUMBER]
News Street Times

===================================================================================



Melahirkan Dalam Air

Menjalani proses kehamilan dan menjadi ibu merupakan impian sebagian besar wanita di dunia. Menunggu tibanya waktu melahirkan bisa menimbulkan kekuatiran tersendiri bagi para ibu hamil, khususnya pada kehamilan pertama. Banyak pikiran yang akan timbul, apakah prosesnya akan berjalan lancar, seberapakah rasa sakitnya, berapa lama proses melahirkannya, apakah bisa normal atau harus caesar, dll. Untuk mengurangi kekuatiran tersebut ada baiknya para ibu mengumpulkan banyak informasi mengenai proses melahirkan baik lewat dokter kandungannya, majalah, artikel2 di internet, sharing dengan yang berpengalaman dll sehingga rasa kuatir dan takut bisa diminimaliskan.

Salah satu aternatif cara melahirkan bayi yang belakangan ini banyak dibicarakan adalah melahirkan dalam air. Proses melahirkan dalam air sebenarnya sebuah proses melahirkan secara normal, namun menggunakan media air dimana si ibu berendam di dalam bak air / kolam plastik ( sudah disterilkan) yang diisi dengan air bersih yang hangat . Kondisi ibu yang agak melayang di dalam air itu akan membuatnya merasa lebih nyaman dan bebas bergerak.

BEBERAPA KELEBIHAN MELAHIRKAN DALAM AIR


  • Memberikan rasa nyaman bagi ibu, membuat ibu lebih bebas bergerak dan lebih ringan

  • Mengurangi rasa sakit sampai sekitar 80%

  • Melahirkan di air tidak menggunakan obat-obatan analgesik (penghilang rasa sakit)

  • Menurunkan kemungkinan naiknya tekanan darah karena dengan berendam di air hangat ibu akan merasa lebih rileks

  • Mengurangi kemungkinan vagina robek dan episiotomi (pengguntingan sekitar vagina) sehingga kemungkinan dijahit pun berkurang

  • Mengurangi lamanya proses persalinan karena bayi lebih lancar keluar sehingga ibu tidak terlalu lelah

  • Ibu akan lebih berkonsentrasi pada kelahiran dan rasa suka cita akan kelahiran anaknya karena kurangnya rasa sakit yang dirasakan selama proses melahirkan


  • SYARAT UNTUK MELAHIRKAN DALAM AIR

  • Si Ibu harus benar-benar dalam kondisi prima, sehat dan tidak ada gangguan tekanan darah tinggi, infeksi dll

  • Tidak ada gangguan letak janin dalam rahim (sungsang, melintang dl)

  • Tidak ada ganguan letak plasenta

  • Tidak sedang hamil bayi kembar karena ada kemungkinan bayi berikutnya akan bermasalah

  • Tidak mengalami pendarahan hebat atau pecah air ketuban sebelum waktunya
  • Si Ibu tidak mengalami keracunan kehamilan (pre-eklampsia)
  • Bayi tidak lahir prematur
  • Besarnya bayi normal (tidak terlalu besar) untuk ukuran pinggul si Ibu. Bisa dipantau selama proses kehamilan


  • Bila sungguh berminat untuk menggunakan cara ini, tanyakan pada dokter dan rumah sakit apakah menyediakan fasilitas melahirkan dalam air ini.

    Untuk biaya biasanya sedikit lebih mahal dari persalinan normal tetapi jauh lebih murah daripada operasi caesar, namun selanjutnya akan tergantung pada pilihan kelas perawatan.

    Dan yang terpenting adalah persiapan mental untuk menjalani seluruh prosesnya disamping si Ibu harus memahami benar tahap-tahapnya dari awal hingga selesai, misalnya setelah pembukaan berapa baru boleh masuk berendam di kolam air.

    sumber : infocantik.com

    ===================================================================================

    Kaedah Melahirkan Anak Dalam Air Juga Menjadi Pilihan Dr. Halina Isteri Dr Sheikh Muszaphar.

    Dr Harlina isteri Dr Sheikh Muszaphar guna kaedah bersalin dalam air untuk melahirkan anak sulungan pasangan angkasawan negara. Sebelum ini cik tom pernah dengar dan lihat video kaedah bersalin dalam air dari video youtube. Kaedah lahirkan anak dalam air ini dipercayai dapat mengurangkan rasa sakit ketika bersalin. Tapi untuk gunakan kaedah lahirkan anak dalam air memerlukan pemantauan dari doktor yang terlatih kerana tersilap percaturan mungkin boleh menyebabkan anak yang dilahirkan mati lemas.

    sheikh muzaffar dan dr harlina lahirkan anak guna kaedah bersalin dalam air



    Angkasawan Negara, Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor kini bergelar bapa apabila isterinya selamat melahirkan bayi sulung mereka menerusi kaedah bersalin di dalam air. Dr. Halina Mohd. Yunos yang berkahwin dengan Sheikh Muszaphar pada 10 Oktober 2010 selamat melahirkan seorang bayi perempuan pada 21 Julai lalu.

    Bayi seberat 3.6 kilogram itu dinamakan Sophea Isabella. Halina mengambil masa 18 jam untuk melahirkan bayi itu di Hospital Pantai Bangsar di sini. Halina kini adalah doktor bius di Hospital Selayang di sini. Ketika dihubungi, Sheikh Muszaphar berkata, dia sangat teruja dengan kehadiran bayi tersebut yang dianggap sebagai anugerah Ilahi paling istimewa. “Isteri saya dimasukkan ke hospital pada pukul 2 pagi Jumaat dan berjaya melahirkan anak pada pukul 9.08 malam.

    “Dia memilih kaedah bersalin dalam air kerana kurang sakit selain lebih semula jadi,” katanya. Sheikh Muszaphar merupakan rakyat Malaysia pertama berlepas ke Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) pada 10 Oktober 2007 dan berada di stesen itu selama 10 hari bagi menjalankan pelbagai penyelidikan. Dia kemudian menjadikan tarikh keramat berlepas ke angkasa pada 10 Oktober itu untuk melangsungkan perkahwinan dengan Halina pada tahun lalu.

    Sheikh Muszaphar yang kini bertugas sebagai Felo Penyelidik Utama Institut Sains Angkasa berkata, dia sudah bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai bapa. “Kami banyak membaca tentang cara mendidik anak-anak malah mendapat nasihat daripada kedua-dua orang tua kami supaya anak kami kelak berjaya kepada agama, negara dan bangsanya,” ujar beliau.

    Dr. Sheikh Muszaphar dan Dr Halina Bakal Dapat Anak Sulung Julai Ini 2011
    Tahniah Dr Sheikh Muszaphar dan Dr Halina Dapat Anak Perempuan Sulung
    Gambar dan Nama Anak Dr Sheikh Muszaphar dan Dr Harlina

    Sumber: kosmo.com.my

    No comments:

    ENTRI TERKINI

    Grab the widget  IWeb Gator
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    KONGSI BLOG ANDA

    IKLAN