Friday, August 26, 2011

[Artikal] Raya Di Alam Digital



Sempena bulan Ramadan, Syah Ismail menulis mengenai ucapan Hari Raya- dulu dan sekarang

​​Adakah anda masih ingat zaman apabila kad-kad Raya mengisi peti surat dan mercun-mercun masih dibenarkan?

Pada masa itu, saya akan duduk berhampiran pintu, merenung terus di peti surat. Bunyi sebuah motosikal dari satu jarak akan sentiasa disambut dengan satu kerutan dahi mengecewakan jika ia bukan posmen. Apabila posmen akhirnya tiba, saya akan berlumba ke pagar dan menunggu dengan resah untuk surat-surat. Kegembiraan membuka kad ucapan Raya dengan nama saya pada sampul surat itu ialah acara kemuncak Ramadan untuk saya. Satu tradisi yang dengan perlahan pudar sejak kenaikan internet dan telefon-telefon bimbit.

Sekarang, ucapan-ucapan Aidilfitri berhijrah ke bentuk digital. Tiada lagi kartun-kartun Aidilfitri lucu dan menampalkan setem-setem. Sebaliknya, anda akan mendapat satu pesanan teks dengan satu simbol smiley pada penghujungnya pada telefon-telefon bimbit anda. Memandangkan teknologi mudah alih semakin pesat membangun dan boleh dimiliki oleh semua, orang akan mula bergantung dengan banyak pada telefon-telefon bimbit mereka termasuk menghantar ucapan Aidilfitri. Ia logik memilih pesanan teks bernilai 10 sen daripada kad ucapan RM1 dan setem bernilai 50 sen.

Terdapat banyak perkhidmatan yang menyediakan cara yang ringkas dan mudah untuk terus berhubung dengan rakan-rakan dan keluarga tersayang terutama sekali semasa musim perayaan ini. Berikut ialah tiga pilihan yang terbaik:

1. Facebook Messenger



Kita semua tahu betapa besarnya Facebook. Dengan 750 juta pengguna di seluruh dunia, tidak menghairankan jika nenek anda mempunyai akaun Facebook. Tetapi benda yang mengagumkan adalah ia mengambil Mark Zuckerberg and co masa yang lama untuk mereka mengeluarkan perkhidmatan pesanan segera mereka sendiri.

Dilancarkan untuk Android and iOS termasuk iPhone, iPad dan iPod touch pada 15 Ogos, Facebook Messenger bertujuan untuk memberi anda satu cara lebih baik untuk menghubungi keluarga tersayang dan rakan anda dengan menyatukan keseluruhan hubungan anda dengan semua orang (rakan-rakan rangkaian sosial, e-mel dan hubungan-hubungan telefon) ke dalam satu aplikasi tunggal. Jadi, tidak mengapa jika sahabat anda dan keluarga berada di Facebook atau tidak, sekarang anda boleh menghantar ucapan Aidilfitri anda kepada mereka semua.

Anda boleh menghantar pesanan anda dalam kumpulan tanpa batasan (WhatsApp terhad kepada sepuluh orang). Rakyat Malaysia yang belajar atau bekerja di luar negeri boleh melampirkan gambar-gambar anda memakai baju Melayu baru anda dan lokasi semasa anda dengan geo-tagging untuk memperibadikan pesanan anda.

Setakat ini, masih lagi tiada khabar berita tentang kemunculan Facebook Messenger pada alat-alat lain seperti BlackBerry and Windows Phone 7.

2. Tango




Nyata sekali, pilihan pertama disajikan kepada orang yang mahu menyampaikan ucapan kepada ramai orang serta-merta. Tetapi bagaimana dengan orang yang mahu mendengar dan melihat rakan mereka dan wajah-wajah keluarga tersayang dan bukannya hanya mengirim teks?

Tango ialah penyelesaian terbaik anda. Tango ialah perkhidmatan komunikasi video bergerak bebas yang membenarkan anda berhubung dengan rakan-rakan dan keluarga tersayang. Ia hampir serupa dengan Facetime pada iPhone tetapi ia tidak terhad kepada satu platform sahaja.

Tango berfungsi pada iPhone, iPad, iPod Touch dan semua Android 2.1 atau kemudian dengan rangkaian 3G, 4G dan Wi-Fi. Menggunakan senarai hubungan anda, Tango secara automatik mengenal pasti orang yang anda boleh Tango dengan dan anda boleh mengundang orang lain dengan mengirim teks atau e-mel. Pada telefon-telefon Android anda juga boleh Tango secara langsung daripada buku alamat anda. Tiada log masuk atau kata laluan dan membuka satu akaun hanya mengambil beberapa saat. Tango berfungsi sama pada setiap alat jadi anda tidak perlu belajar sesuatu baru.

Versi PC sedang dibangunkan yang bererti anda boleh menikmati panggilan video lebih jelas dan tidak terhad tanpa ketakutan melebihi pelan data anda.

3. Google+ Hangout



Kita telah menyaksikan kenaikan segera Google dalam rangkaian sosial dalam talian dengan pengenalan Google+. Sebahagian kejayaan ini mungkin disebabkan pangkalan pengguna besar satu bilion Google seluruh dunia tetapi tarikan utama ialah ciri-ciri uniknya.


Salah satu daripada ciri-ciri unik ini ialah Hangout. Hangout ialah sembang video / persidangan yang membolehkan sehingga sepuluh pengguna berkomunikasi dengan satu sama lain secara serentak. Ini ialah satu cara yang menarik dan seronok untuk berinteraksi dengan rakan-rakan dan keluarga anda. Anda perlu hanya satu kamera web dan sebuah PC dengan satu sambungan internet.

Selain berbual video biasa, anda dan sahabat anda boleh menyaksikan rakaman YouTube bersama-sama. Kesemua sembilan rakan-rakan anda boleh berkaraoke dan menyanyi bersama-sama lagu-lagu Raya kegemaran anda. Jika anda ingin berkongsi link, terdapat ciri sembang seperti dalam mana-mana bilik sembang tetap lain.

Tiada apa boleh membandingkan perasaan menerima kad ucapan Raya.



Tradisi biasa menghantar dan menerima kad-kad ucapan Raya semakin ketinggalan zaman. Saat-saat manis itu akan berkekalan dalam kenangan. Tetapi dengan teknologi-teknologi baru dan inovasi-inovasi ini, satu jenis baru kenangan yang dihargai akan muncul, diisi dengan detik-detik menyeronokkan dan ketawa dikongsi bersama rakan-rakan dan keluarga tersayang.

No comments:

ENTRI TERKINI

Grab the widget  IWeb Gator
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KONGSI BLOG ANDA

IKLAN