Sunday, August 21, 2011

10 Perkara Tentang Mesir Yang Orang Malaysia Tak Tahu


Arab, Mesir, 10, Perkara, tahu, gambar, Woot Creative, wootcreative

Nak guna “aku” ye. Hari ni aku teringin nak cerita pasal 10 perkara tentang Mesir yang orang Malaysia tak tau. Cukup la 10 buat pe banyak-banyak. Lagipun semua ni depends on my experience sendiri. Cewahhh. Yelahh dah 3 bulan kat Ardhul Kinanah ni macam-macam benda dah jadi wehhh. Aku pun dah selamat pindah rumah dah tak duduk dah kat rumah atas kedai roti tu.

Arab, Mesir, 10, Perkara, tahu, gambar, Woot Creative, wootcreative

1. Kedai Jus Buah-Buahan merata-rata ada kat tepi jalan. Kalau dahaga tu pergi je stop, mintak je nak jus buah apa. Tuffah (epal), manggu (mangga), cantaloupe (honeydew), faraulah (strawberi), rumman (delima), tamarin (asam jawa), semua ada tapi buah-buah ni mahal sket dalam, 3-4 genih. Paling best asab (tebu) segelas besar boleh dapat harga 1.50 genih je! Dah la semua pure punya buah. Pehhhhh...

2. Orang Arab Mesir ni baikkkkk gila. Cakap nak manis-manis je. Pastu pulak sukaaaaaaa sangat nak mengorat budak-budak Melayu sebab bagi diorang ni budak Melayu ni sopan santun berbudi bahasa lemah gemalai. HAHAH aku pun pernah je kena ngorat. Ni sume pasai cincin emas celup aku hilang. Lalala~ Salu dialog diorang camni, sambil buat muka gatal, “ya sadiqi ya Malizi, ‘umru kam? enti zaujah? hehe.. (wahai sahabat wahai orang Malaysia, umur kamu berapa? Dah kawin?)” sape first time kena komfem tak faham. Tapi aku jawab je camni, ”erkk la’ la’ ana maktoobah (erkk, tidak tidak saya sudah bertunang)” HAHAHHA tak pasal-pasal.

3. Orang Arab jugak suka belajar bahasa Melayu. Satu sebab nak tarik perhatian pelanggan, satu lagi sebab mengorat la kot. HAHAHA Kelakar gila kot dengar dorang cakap, gila bahasa baku (tapi aku rasa macam tu jugak la dorang tengok kita cakap bahasa dorang)

4. Slang diorang kat sini dipanggil ‘ammiyah’ sangat lain dengan apa yang budak-budak Malaysia belajar. Kita kat sana belajar bahasa arab Fushah (bahasa al-Quran), kira macam arab yang ikut grammar la. Aku dan budak-budak lain hebat je kat fushah tapi ammi memang hampeh. Tapi kalau nak tau ada je orang arab yang tak reti cakap fushah. Pelik kan?

5. Jalan-jalan raya di Mesir tak sunyi tanpa hon dan sesak. Aku rasa kat sini macam takde peraturan jalan raya, bahkan mungkin takde kelas memandu macam kat Malaysia, traffic light pun susah nak jumpa bai. Lagipun kat sini jalan takde line, ikut suka la dorang nak buat 6-7 row. Memang bersepah la segala kenderaan atas jalan raya depa ni.

Arab, Mesir, 10, Perkara, tahu, gambar, Woot Creative, wootcreative

6. Kereta diorang komfem mesti ada calar-balar. Aku rasa sesape yang sayang kereta tu tak payah datang sini la. Diorang sini tak kesah kereta calar, kereta remuk tepi pun dorang tak amek kesah. Tak sayang kete ke hape?? ==

7. Sini KOTOR! Sangat kotor. Sampah sarap sepah sana sini padahal ada je tong sampah. Tu la. Budaya ‘Jagalah Kebersihan’ tak diterapkan kat sini. Selambek dek je baling sampah. Adehhhh Tak caye tengok kat entry ni.

8. Sini susah nak cari jamban cangkung bersama getah paip. Seyes beb! Ada orang cakap ‘jamban tersebut’ adalah sunnah. Ntah betul ntah tidak tapi lagi feel la kan. Tapi pehhh dahla toilet pun kotor. Waaaa geli geli geli. Nasib kat gamaah aku ada toilet khas untuk budak Malaysia. Tapi jamban duduk jugaklahh.

Arab, Mesir, 10, Perkara, tahu, gambar, Woot Creative, wootcreative

No comments:

ENTRI TERKINI

Grab the widget  IWeb Gator
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KONGSI BLOG ANDA

IKLAN